tanya Isq!...

Friday, October 21, 2005

Q#5 Apa maksud CH sbg singkatan untuk Switzerland?

Q:
wey prof.
cuba tgk nama domain ternet swiss.singkatn ISO swiss-"CH".sama mcm sticker keter ngr2 Euro. ejalah swizerland dlm bahasaKbngsaan swiss mana2pun,xde yg stat dgn"CH"

- zer0matrix -

=========================================

A:
wey zeromatrix,
Mula2 aku nak bagitau yang aku tak jumpa soalan pun kat mesej ko. So, nak kena siang satu2...

cuba tgk nama domain ternet swiss.singkatn ISO swiss-"CH"
ok yg ni aku rasa aku faham. ko suruh aku tenguk yg Switzerland guna ".ch", mcm M'sia guna ".my", s'pore ".sg", U.K. ".uk", dsb. ok... aku dah tgk.

sama mcm sticker keter ngr2 Euro.
ermm.. ooook.

ejalah swizerland dlm bahasaKbngsaan swiss mana2pun,xde yg stat dgn"CH"
ok. aku faham gak. betul dalam bahasa2 Swiss... Schweis, Suisse, Svira.. tak ada yg bermula dgn Ch... hmm.. agak pelik. Macamanapun, aku anggap itulah soalan ko. Apa maksud "ch"? Macam ".ne" untuk Holland (Belanda) bererti Netherlands, dan ".de" bermaksud Deutschland dlm bahasa Jerman, adakah ".ch" bermaksud Chwizerland?? Weqeqeqeqe...

Aku kurang bab2 luar M'sia ni, dan aku rasa aku cuma tau separuh dari jawapan tu, tu pun sebab aku ada koleksi stem. Aku rasa ko tentu bukan pengumpul stem kan? Dapatkan sekeping stem Switzerland (aku ada banyak extra kalau ko nak), tertulis "Helvetia", nama lain bagi negara tu. Tapi aku saspek yang "CH" bererti "C______ of Helvetia". Mungkin Country of Helvetia? Constituency? Commonwealth? Confederation?


Betul ke agakan aku, kalau salah, apa maksud CH yg sebenar dan kenapa namanya Helvetia, aku mintak panel Prof tolong terangkan sebab aku sekarang ni agak sibuk prepare untuk exam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home